دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

شیوه پس انداز کردن برای دوران بازنشستگی

۵۵۶ بازديد

وضعیت صندوق های بازنشستگی در ایران تعریفی ندارد. شرایط اقتصادی نیز به گونه ای است که بسیاری از افراد بالای 50 سال را نگران وضعیت بازنشستگی و درآمد خود کرده است.

 

همه این عوامل دست به دست یکدیگر داده اند تا مسئله ای با عنوان برنامه ریزی اقتصادی برای سنین بازنشستگی اهمیت زیادی پیدا کند. اتفاقی که شاید کمتر کسی به آن فکر کردند ولی با توجه به بی ثباتی اقتصاد و غیرقابل پیش بینی بودن بازارها، امری حیاتی به نظر می رسد.

 

برای این که در جریان روش های برنامه ریزی و قانون های اقتصادی در سن بازنشستگی قرار بگیرید ما دو دوران قبل از بازنشستگی یعنی 50 تا 60 و دوران بعد از بازنشستگی یعنی 60 تا 70 سال را محاسبه کرده ایم و برای هر کدام از آنها پیشنهاد اقتصادی و برنامه ریزی خاصی برای شما در نظر گرفته ایم. از روش های پس انداز گرفته تا روش های محاسبه سرمایه لازم برای بازنشستگی و البته راه های افزایش این سرمایه ضروری. اگر هنوز فکری به حال زمان بازنشستگی خود نکرده اید بهتر است کمی بیشتر با ریزه کاری های آن آشنا شوید تا بتوانید این دوران شیرین را بدون دردسر و استرس طی کنید.

 

نحوه پس انداز کردن,پس انداز کردن برای بازنشستگی

روش های پس انداز کردن

 

50 تا 60 سالگی، کار و پس انداز

به صورت میانگین سن بازنشستگی در دنیا حدود 64.2 برای مردان و 64 برای زنان تخمین زده شده است. البته این در ایران خیلی مصداقی ندارد. چرا که سن بازنشستگی ایرانی ها به خاطر قوانین قبلی تقریبا حدود 55 سال است. ولی با توجه به قوانین جدید، این سن به محدوده 60 سال رسیده و با توجه به آن نمی توانید زیر این سن بازنشسته شوید. بنابراین باید در سن 50 سالگی فکر بازنشستگی را از سر بیرون کرده و به دنبال پس اندازی برای 60 سالگی و بعد از آن باشید. معمولا حدود نصف جمعیت سالمند قبل از بازنشستگی کامل کار را به خاطر بیماری و مشکلات کنار می گذارند. همچنین حدود یک سوم هم به حدی از تمکن مالی می رسند که دیگر برایشان بازنشستگی کامل خیلی مهم نبوده و می توانند به راحتی روی پای خود بایستند. با این حال باید حساب و کتاب کار را رعایت کرد. ولی چگونه؟

 

دارایی کافی برای بازنشستگی دارید؟

به صورت معمول و براساس استانداردهای جهانی، می گویند شما باید در 50 سالگی معادل 5.2 برابر درآمد سالیانه تان پس انداز داشته باشید. یعنی فرض کنیم شما اکنون در 50 سالگی ماهی دو میلیون تومان درآمد  دارید. یعنی سالانه حدود 24 میلیون پول در می آورید. اگر می خواهید در زمان بازنشستگی فشار زیادی به شما وارد نشود، باید حدود پنج برابر این مبلغ یعنی حدود 120 میلیون تومان پس انداز و یا سرمایه داشته باشید. معمولا در این روش این مسئله را در نظر می گیرند که شما حدود 80 درصد سرمایه خود را به صورت نقد در اختیار نداشته و به صورت خانه و یا سرمایه غیرنقدی دیگری از آن بهره می برید.

 

با چه فرمولی پس انداز را بیشتر کنید

فرض می کنیم شما قبل از سن 50 سالگی هستید و هنوز به سن سالمندی و یا بازنشستگی نزدیک نشده اید. طبق نظر کارشناسان مالی اگر با توجه به همان عدد 5.2 که گفتیم، پس انداز کافی ندارید بهتر است در هر سال حدود 18 تا 20 درصد درآمد خود را پس انداز کنید. برای افرادی که وارد 50 سالگی شده اند این عدد پیشنهادی حدود شش درصد است. مسلما این عددها موجب می شوند شما کمتر خرج کرده و یا زندگی سخت تری داشته باشید. ولی با توجه به اهمیت دوران بازنشستگی و سختی آن معمولا کارشناسان پیشنهاد می کنند از طریق جمع و جور کردن زندگی به این اعداد دست پیدا کنید تا بعدا دچار دردسرهای بزرگتری نوشید. مثلا پیشنهاد می دهند با توجه به رفته بچه ها از خانه، خانه خود را فروخته و جای کوچک تری بگیرید یا این که عادات خرید و غذایی خود را عوض کنید تا پول بیشتری در جیب شما بماند.

 

چگونه برای این کار انگیزه پیدا کنیم

مطمئنا به هر کسی بگویید از همین حالا 20 درصد درآمد خود را برای آینده کنار بگذار، به راحتی آن را قبول نمی کند و سعی می کند بیشتر به فکر اوضاع حال حاضر خود باشد تا بازنشستگی. به همین خاطر معمولا کسانی که مشاوره مالی می دهند، برای افراد یک حساب و کتاب ساده می کنند و تصویری از آینده پیش روی آنها می گذارند که شاید تا به حال متوجه آن نشده بودند. معمولا کارشناسان مالی سن امید به زندگی را گوشزد می کنند. مثلا فرض کنید شما در سن 60 سالگی بازنشسته می شود.

 

با توجه به سن امید به زندگی حدود 80 تا 83 سال در ایران، شما حدود 20 سال دیگر زنده هستید. به علاوه اگر زوج هستید به احتمال 47 درصد یکی از شما تا 90 سالگی هم عمر خواهد کرد. این یعنی تقریبا 30 سال دیگر پیش روی شماست و باید برای آن اندوخته ای داشته باشید. این نکته را هم در نظر بگیرید که هر چند بعضی مخارج شما در این سنین کمتر می شود ولی بحث های درمانی و غیره به تنهایی این کاهش هزینه ها را جبران کرده و خرج سنگین تری روی دست شما می گذارند.

 

پس انداز برای دوران بازنشستگی,پس انداز کردن

کارشناسان مالی سن امید به زندگی را گوشزد می کنند

 

روش خرج کردن شما چگونه می شود؟

روند خرج کردن سالمندان در سن 60 تا 90 سالگی یک شکل بامزه دارد. کارشناسان مالی به آن می گویند «خنده خرج کرد بازنشسته ها». چرا که نمودار آن شکل یک خنده است. در ابتدای بازنشستگی با توجه به تفریحات و سفرهای بسیار خرج زیاد است. بعد از آن بازنشسته ها متوجه می شوند که چگونه پولشان در حال هدررفتن است و به همین خاطر خرج تا حدی کمتر می شود و دوباره در انتهای بازنشستگی به خاطر بیماری ها و غیره، خرج شما بالا می رود.

منبع:
https://www.beytoote.com/housekeeping/skill/way2-saving2-retirement1.html
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.