شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

راههای تشخیص ماهی تازه

بهترین اخبار ایران و جهان

راههای تشخیص ماهی تازه

۵۵۵ بازديد


 

خرید ماهی تازه,راهنمای خرید ماهی تازه

در ماهی کهنه و فاسد، فلس ها، کدر بوده و اتصال آنها به بدن حیوان سست است

 

سبزی پلو با ماهی را نمی توان غذای ملی ایرانی دانست اما سال هاست این غذا همراه مخلفات لذیذ و رنگارنگش زینت‌بخش سفره شب عید ایرانی هایی است که اکثریت قریب به اتفاق آنها میانه چندان خوبی با غذاهای دریایی ندارند.

 

وضع ظاهری ماهی

الف: سطح بدن ماهی که تازه صید شده باشد را قشر لزجی فراگرفته و دارای براقی و جلای فلزی و درخشنده است. قشر لزج سطح بدن تا اندازه‌ای در اثر شست‌وشوی بعد از صید از بین می رود. همچنین سطح خارجی پوست ماهی مرطوب بوده و هیچ گونه ترشح مخصوصی ندارد و به طور کامل به بافت زیرجلدی چسبیده است. هیچ گونه آثار پارگی و چین و چروک (خشکی) مشاهده نمی شود.

 

ب:‌ پوست در ماهی کهنه و فاسد، کمرنگ و بدون جلای فلزی (کدر) است. در ضمن تغییر رنگ‌های تیره، زرد یا قهوه‌ای دیده می‌شود، سطح بدن خشک است و بر روی پوست مواد لزج نیز وجود دارد. البته یک تغییر رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز به سمت دم گسترش می یابد که دلیل آن اکسیدشدن هموگلوبین است.

 

فلس ها

الف:‌ در ماهی تازه، فلس ها براق بوده و اتصال آنها به بدن محکم است و به هیچ وجه به دست نمی چسبد.

 

تذکر: فلس ها خود یک مانع طبیعی در مقابل ورود میکروارگانیسم ها به داخل سطح خارجی ماهی و عضلات داخلی است.

 

ب:‌ در ماهی کهنه و فاسد، فلس ها، کدر بوده و اتصال آنها به بدن حیوان سست است. همچنین در اثر دست زدن، به آسانی کنده می شوند.

 

باله ها

الف:‌ در ماهی تازه و سالم، باله‌ها حالت طبیعی دارند و شعاع‌های آن از هم باز است.

 

ب:‌ در ماهی کهنه و فاسد باله‌ها خشک، شل و افتاده است و یا مقداری مواد لزج بر روی آن دیده می شود. باله ها به رنگ تیره و سربی نیز دیده می‌شوند.

 

چشم ها

الف:‌ در ماهی تازه و سالم، چشم ها درخشان، شفاف، روشن و برجسته است و تمام حدقه‌ی چشم را پر می‌کند. مردمک چشم سیاه و عریض بوده و عنبیه زرد طلائی و به ندرت در برخی ماهیان قرمز رنگ است.
منبع:
https://www.beytoote.com/housekeeping/skill/fresh2-fish-detection2.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.