چهارشنبه ۰۸ فروردین ۰۳

علت سفت شدن شکم در بارداری چیست؟

بهترین اخبار ایران و جهان

علت سفت شدن شکم در بارداری چیست؟

۵۰۵ بازديد

 وجود آنکه تفکیک میان سفت شدن شکم، انقباضات براکستون هیکس و درد زایمان در مراحل اولیه کار چندان ساده ای نیست ولی علائمی وجود دارند که در تشخیص بهتر آنها به شما کمک می کنند. 

 

علت سفت شدن شکم در بارداری چیست؟


سفت شدن شکم در بارداری
بارداری تغییراتی زیادی در بدن ایجاد می کند که به دلیل تغییرات هورمونی است. با تغییر مرکز ثقل، درد در مفاصل و تاندوم ها و مشکلات گوارشی و جریان خون اتفاق می افتد. سفت شدن شکم گاهی با گرفتگی عضلات اشتباه گرفته می شود. با پیشروی بارداری، رحم احساسی دارد که به پوست فشار وارد می کند. اگر شما چاق باشید این سفت شدن را کمتر از زن های لاغر حس می کنید.

 

شما در این حالت حس می کنید معده در فاصله های زمانی غیر منظمی سفت می شود و فکر می کنید انقباضات است. این سفت شدن شکم خیلی طول نمی کشد اما برخی خانم ها ادعا می کنند این سفت شدن شکم حدود پنج دقیقه طول می کشد. سفت شدن شکم اغلب همراه با افزایش وزن است. افزایش وزن باعث کشیدگی پوست و انقباضات براکستون هیکس و درد اشتباهی زایمان می شود. انقباضات براکستون هیکس به آماده شدن بدن برای درد درست زایمان کمک می کند.


سفت شدن شکم در ابتدای بارداری
در ابتدای بارداری، کشیدگی رباط ها باعث سفت شدن شکم می شود. با رشد جنین، رحم کشیده می شود و به اندام ها فشار وارد می کند. در این صورت شکم سفت می شود و احساس ناراحتی در شکم خواهید داشت. درد رباط گرد در ابتدای بارداری امری رایج است. ممکن است این مسئله خیلی منظم نباشد. علاوه بر این یبوست در بارداری، غذای زیاد یا نفخ شکم در دوران بارداری نیز باعث سفت شدن شکم می شود. 


سفت شدن شکم در ماه نهم بارداری
معمولاً، خانم های لاغر در روزهای ابتدایی حاملگی سفت شدن شکم شان را تجربه می‌کنند، درحالی‌ که خانم های چاق، در سه‌ ماهه سوم بارداری شکمشان شروع به سفت شدن می کند و در کل معمولا خانم های باردار در ماه نهم بارداری هر چقدر که به زایمان نزدیک تر می شوند شکم شان دچار حالت های شل شدن و سفت شدن های مکرر یا همان انقباضات می شود؛ مراقبت های لازم در اواخر بارداری را داشته باشید تا دچار دردهای کاذب نشوید  وقتی این درد ها ایجاد شدن کمی استراحت کنید، راه بروید، آب بنوشید اگر بعد از انجام این کار ها بهتر شدید و درد تسکین پیدا کرد مطمئن باشید که این درد کاذب است اما اگر بعد از استراحت این درد ادامه داشت سریعا به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

 

زیرا زمانی که بعد از استراحت درد آرام نشد و شکم به حالت سفت باقی ماند زمانی است که به زایمان نزدیک تر می شوید. این را بدانید که درد های کاذب نا منطم بوده ولی درد اصلی زایمان منظم بوده و از ناحیه کمر شروع می شود و هر چه می گذرد این درد ها بیشتر شده.

 

 ترک شکم بعد از زایمان

سفت شدن شکم در ماه نهم بارداری

 
دلایل دیگر سفتی شکم در بارداری
انقباضات براکستون هیکس: انقباضات براکستون هیکس در سه ماهه دوم و سوم بارداری باعث سفت شدن شکم می شود. این انقباضات معمولا به جای درد اشتباه زایمان اشتباه گرفته می شود و معمولا بدن را برای انقباضات واقعی زایمان آماده می کند. درد و انقباضات واقعی زایمان در فاصله های منظمی و به صورت ریتمیک اتفاق می افتد. سعی کنید تعداد انقباضات و مدت زمان آن را ثبت کنید. این اطلاعات به پزشک کمک می کند. 


جداشدگی جفت: جفت برای تغذیه جنین در حال رشد بسیار مهم است. در شرایط نرمال جفت به ماهیچه های دیواره رحم چسبیده است. گاهی اوقات این جفت جدا می شود و به قسمت پایین رحم حرکت می کند. در این حالت خونریزی اتفاق می افتد و رحم سفت می شود. این سفت شدن موقتی نیست و خیلی طول می کشد. جداشدگی جفت برای مادر و جنین بسیار خطرناک است.


وعده غذایی سنگین: معده به جنین در حال رشد و رحم فشار وارد می کند و خوردن غذای سنگین باعث می شود این فشار افزایش یابد. بهتر است همیشه غذای سالم و در فاصله زمانی های منظم بخورید. 


یبوست: بیشتر خانم ها در بارداری یبوست را تجربه می کنند. یبوست باعث تشکیل گاز و نفخ می شود. در این صورت احساس سفتی شکم خواهید داشت.

علت درد آپاندیس در بارداری و 5 درمان موثر

آپاندیسیت در بارداری یکی از مشکلاتی ست که معمولا نادیده گرفته شود. در حقیقت این یکی از شایع ترین بیماری های جراحی غیر مرتبط با زنان و زایمان در دوران بارداری است. تشخیص آپاندیسیت در زنان باردار به دلیل علائم مشابه بارداری مانند درد شکم، حالت تهوع و استفراغ، بسیار دشوار است. تشخیص دشوار آپاندیسیت در بارداری موجب افزایش احتمال پارگی آپاندیس و بخطر افتادن سلامتی مادر و جنین می شود. اگر این مشکل به موقع درمان نشود، احتمال سقط جنین به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

آپاندیس مادر در بارداری و جنین

آپاندیسیت در بارداری

آپاندیس زایده ای نازک و انگشتی شکل است که به روده بزرگ متصل است و در قسمت پایین و سمت راست شکم قرار دارد. آپاندیسیت به معنای التهاب و ورم آپاندیس است که یک درد شدید در سمت راست پایین شکم ایجاد می کند. آپاندیسیت یک اورژانس پزشکی است چون می تواند موجب ترکیدن با پاره شدن آپاندیس شود. آپاندیسیت می تواند هر کسی در هر سنی از جمله زنان باردار را مورد حمله قرار دهد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.