جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

مشخصات فرش ماشینی پتینه چیست؟

بهترین اخبار ایران و جهان

مشخصات فرش ماشینی پتینه چیست؟

۵۴۵ بازديد
تا مدتی پیش اغلب مردم تلاش می‌کردند هر شیئ کهنه در منزل را دور ریخته و اسباب‌های تازه را جایگزین آن نمایند. اما اگاهی از ارزش عتیقه‌ای وسایل قدیمی منزل مردم را برآن داشت تا با رغبت از وسایل کهنه استفاده نمایند. فرش پتینه چیست؟ اما بار مالی زیاد معمولا به همه خانواده‌ها اجازه استفاده از اشیاء عتیقه و گرانقیمت را نمی‌دهد. از این رو برخی به دنبال مشابه‌های امروزی ان هستند. در صنعت فرش و رنگ به این فرش‌ها و طرح‌های قدیمی ساز اشیاء پتینه می‌گویند.هنر پتینه سازی را می‌توان بر روی چوب،فلز، کاغذ ووو انجام داد. امروزه ساختمان‌ها و منازلی دیده ‌می‌شود که در عین حال که از لوازم لوکس استفاده می‌شود، سعی در نشان دادن عیتقه بودن آن‌ها می‌شود. و نیز منازل و ساختمان‌هایی هست که با وجود استفاده از لوازم کم قیمت‌تر به وسیلهء هنر پتینه سازی در قسمت‌های متفاوت ساختمان و وسایل خانه آن‌ها را چند برابر قیمت و ارزشمند نشان می‌دهند. با این روش می‌توان هنرمندی و طرفدار هنرمند بودن صاحبخانه را شناخت.

تاریخچه پتینه سازی فرش:
پتینه سازی از قدیم در ایران رایج بوده است. معمولا قالی فروشان فرش‌هایی را که می‌خواستند کهنه شود را زیر پای عابران کوچه و خیابان پهن می‌کردند، خودروها و پیاده‌ها از روی فرش رد می‌شدند و فرش حالت کهنه و غبار گرفته به خود می‌گرفت. اما این روش زمان بر بود و ممکن بود به الیاف فرش ایرانی آسیب برسد. از طرفی فرش دست باف به خودی خود طرفداران خودش را دارد و فرش عتیقه آن بسیار گرانبهاست.اگر چه ثروتمندان و خریداران عتیقه خصوصا در کشورهای خارجی حاضرند پول بالاتری برای این‌گونه فرش‌ها بپردازند. کم کم این فکر قوت گرفت که چرا در طراحی‌های جدید فرش‌ ماشینی کاشان به کهنه سازی فرش توجه نشود تا همه اقشار بتوانند از این هنر و طرح لذت کافی ببرند. ابتکار کهنه نما بودن فرش نو در صنعت فرش ماشینی نام فرش ماشینی پتینه یا فرش ماشینی وینتیج به خود گرفت. پرزهای کوتاه رنگ‌های مات و رفته و آفتاب برده از نشانه‌های فرش وینتیج است. معمولا جنس الیاف بکار رفته در فرش ماشینی پتینه یا فرش ماشینی کهنه نما ابریشم مصنوعی(نخ پلی استر) است. در ادامه به بررسی مشخصات فرش ماشینی پتینه یا فرش وینتیج می پردازیم.

طراحان صنعت فرش ماشینی کاشان تصمیم گرفته‌اند با طرح‌های قدیمی روی فرش ماشینی به این صنعت جان تازه ببخشند. رنگ‌ها نقش مهمی در پتینه سازی فرش ماشینی دارند. می‌توان گفت هنر پتینه سازی هنر استفاده از رنگ‌های تیره کننده، روشن کننده و پوشاننده است. طرح نقشهء پتینه‌ها اغلب همان طرح قالی‌های سنتی است.

چرا صنعت فرش ماشینی به پتینه سازی توجه دارد؟:
صنعت فرش ماشینی در ابتدا به سرعت میان مردم جای خود را باز کرد. ارزان بودن و به صرفه بودن و داشتن عمر طولانی ، شستشوی راحت تر و سبک‌تر بودن نسبت به فرش‌های دستباف مردم را علاقمند به داشتن فرش ماشینی نمود. به سرعت فرش‌های کهنه از خانه‌ها خارج و فرش ماشینی جایگزین ان گردید. اما کم کم آگاهی مردم از قیمت فرش‌های عتیقه موج خرید را کاهش داد. اینک فرش ماشینی باید به دنبال راهی برای پیدا کردن بازار خود بود. فرش ماشینی بسته به توجه و علاقه خریداران گاهی به نقشه‌های ریز بافت و گاهی با استفاده از جنس درجه یک بدون پرز به رقابت فرش دستبافت رفت اما باید دانست که هیچ صنعتی بدون توجه به "مد" و "نیاز" و درخواست مردم نمی‌تواند ادامه یابد. توجه به مردم موجب دوام صنایع گوناگون است. درخواست مردم اکنون توجه به هنر است. مردم از این زاویه میزان فرهنگ و ثروت و هنرشناسی خود را به رخ یکدیگر می‌کشند. بنابراین به طرح‌هایی علاقه نشان می‌دهند که نشان دهنده این سه موضوع باشد. هنر پتینه سازی در صنعت فرش به هر سه نیاز خریداران توجه دارد. در نگاه اول، فرشی با نقشه‌ای خاص، قدیمی وارزشمند به چشم می آید که دارای طرحی بسیار قدیمی و دلنواز است. صاحبخانه فردی اهل به نظر می‌رسد که علاقمند به عتیقه‌جات است. فرش ماشینی پتینه یا فرش وینتیچ اگر با وسایل کلاسیک در دکوراسیون استفاده شود نهایت زیبایی را برای صاحبخانه به ارمغان می‌آورد و اگر با لوازم مدرن همراه شود، ذوق صاحبخانه را نشان خواهد داد. خوبی فرش‌های پتینه کاشان این است که می‌توان آن‌ها را در نقش‌ها و طرح‌های زیادی در بازار پیدا نمود و همچنین فرش‌هایی متناسب با بودجه خانواده از بازار خرید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.